Magyar Ügyvéd Blog

Ásványvízkeringő

Orbán Viktor strómanja polipként fonja át a magyar gazdaságot

2017. június 26. - Magyar Ügyvéd

vivien.jpgÚgy fest, lábon megvette Mészáros Lőrinc Király Gábort. A népszerű futballsztár adja ugyanis az arcát ahhoz, hogy Orbán földi helytartója a saját lapjában a saját ásványvizét népszerűsítse. Ami jogilag is aggályos lehet – az információt el kell választani a hirdetéstől –, erkölcsileg pedig a mélypont. Persze nem Királlyal van bajunk, hiszen neki élnie kell valamiből.

Jelöletlen reklámcikkben tolja a saját ásványvizét a saját lapjában Mészáros Lőrinc – írja a Nemzeti Sportban felfedezett egyik cikk kapcsán a 444.hu. Az, hogy egy élsportoló – ezúttal Király Gábor labdarúgókapus, a Szombathelyi Swietelsky-Haladás 106-szoros válogatott játékosa – a nevét adja valamilyen termékhez, nem szokatlan. Az mindazonáltal már tényleg aggályos lehet, ahogyan erről a sportlap beszámolt. A helyzet azonban nem igazán egyértelmű.

Ami biztos: a sajtótörvény szerint a Nemzeti Sport sajtótermék. A sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló törvény szerint sajtótermék „a napilap és más időszaki lap egyes számai, valamint az internetes újság vagy hírportál, amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak, amelynek tartalmáért valamely természetes vagy jogi személy szerkesztői felelősséget visel, és amelynek elsődleges célja szövegből, illetve képekből álló tartalmaknak a nyilvánossághoz való eljuttatása tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából”.

A reklám fogalmát pedig a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény definiálja: a gazdasági reklám „olyan közlés, tájékoztatás, illetve megjelenítési mód, amely valamely birtokba vehető forgalomképes ingó dolog (…) értékesítésének vagy más módon történő igénybevételének előmozdítására, vagy e céllal összefüggésben a vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége népszerűsítésére vagy áru, árujelző ismertségének növelésére irányul”.

Azután van még egy támpont: a sajtótörvény szerint a „médiatartalomban megjelenő kereskedelmi közleménynek könnyen felismerhetőnek kell lennie”. A saját tartalmat tehát mindenki számára egyértelmű módon el kell különíteni a reklámtól.

Kereskedelmi közlemény: olyan médiatartalom, amelynek célja gazdasági tevékenységet folytató természetes vagy jogi személy árujának, szolgáltatásának vagy arculatának közvetlen vagy közvetett népszerűsítése. Az ilyen tartalmak fizetés vagy hasonló ellenszolgáltatás ellenében, vagy önreklámozás céljából kísérik a médiatartalmakat, vagy szerepelnek abban. A kereskedelmi közlemény formái közé tartozik többek között a reklám, a támogatást nyújtó nevének, védjegyének, arculatának vagy termékének megjelenítése, a televíziós vásárlás és a termékmegjelenítés.

A sportlap erre a szempontra talán tényleg nem ügyelt eléggé, mert a reklámszerződés megkötéséről szóló tudósítás valóban minősíthető olyan médiatartalomnak, „amelynek célja gazdasági tevékenységet folytató természetes vagy jogi személy árujának, szolgáltatásának vagy arculatának közvetlen vagy közvetett népszerűsítése”. Ezért az írás valóban kifogásolható. Már csak azért is, mert a hatályos szabályozás szerint „burkolt kereskedelmi közlemény médiatartalomban történő közzététele tilos”.

Burkolt kereskedelmi közlemény: olyan kereskedelmi közlemény, amelynek közzététele természetét tekintve megtéveszti a közönséget. Burkolt reklámnak minősülhet a kereskedelmi közlemény céljait szolgáló közlemény abban az esetben is, ha nem ellenszolgáltatás fejében került közzétételre.

A Nemzeti Sport pedig nem is rejtette alá, miről szól a dolgozat. Leginkább a Vivien ásványvízről, amelynek a neve kétszer tűnik fel a melléket fotón, s még két alkalommal a cikkben is. Király Gábor pedig mindenkit megnyugtat: „mert a víz minősége megfelelt az elvárásomnak, igent mondtam, s elkészülhetett a vizet reklámozó film, amelyben vízemberként debütálok”.

Mi ez, ha nem legalábbis burkolt kereskedelmi közlemény? De ez teljesen mindegy, mert a lapokban a reklámot el kell különíteni a saját tartalmaktól, a burkolt kereskedelmi közlemény pedig egyenesen tilos. Ettől kezdve a Médiahatóság dolga, tesz-e bármilyen lépést. Bár nem hisszük, hogy az ügynek lesz folytatása. 

Mészáros és Mészáros és Homlok és Király és Szombathely 

Az egész történet különben egy sajátos magyar abszurd. Kezdjük ott, hogy Király Gábor klubja hivatalosan a Szombathelyi Swietelsky-Haladás nevet viseli. Hogy ez miért érdekes? A névadó Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezető igazgatója tavaly őszig Homlok Zsolt volt, aki egyben az egyesület elnöki posztját is betöltötte.

Még mindig nem tudni, hol itt a szenzáció. Segítünk: ez a cég kapott megbízást közbeszerzési eljárás nélkül a felcsúti kisvasút megépítésére bagatell 850 milliós értékben. Tavaly pedig az osztrák tulajdonú vállalkozás a nemzet gázszerelőjének R-Kord nevű vasúttechnikai cégével közös konzorciumban nyert el egy csaknem százmilliárdos megbízást a dél-balatoni vasútvonal rekonstrukciója.

Azt nem tudjuk összerakni, hogy Homlok Zsolttól – aki egyben a Haladás elnöke – miért éppen akkor vált meg a Swietelsky, amikor a Mészáros vállalkozásával bő egy éve együtt nyélbe ütötték a jelképesnél kicsivel nagyobb összegről szóló szerződést. Ami viszont biztos: a Haladásnál máig ott az osztrák vállalkozás.

Áprilisban kiderült ugyanis, hogy a Swietelsky Homlok menesztése után is finanszírozza a Haladást. A „Swietelsky Vasúttechnika KFT ügyvezető igazgatója, Völgyesi Zsolt és a Haladás ügyvezetője, Tóth Miklós aláírta azt a szerződést, amelynek értelmében a cég további egy plusz egy évig támogatja a klubot. A sajtótájékoztatón jelen volt Illés Béla sportigazgató, többségi tulajdonos és Homlok Zsolt, a Haladás VSE elnöke, valamint Hende Csaba országgyűlési képviselő” – olvasható a klub honlapján.

Azért még pár dologgal adósok vagyunk. Például azzal az információval, hogy idén május végén derült ki: Mészáros Lőrinc lánya házasodni készül. A párja pedig nem más, mint Homlok Zsolt. A frigy pedig azóta biztosan megköttetett.

Legalábbis erre a következtetésre kell jutnunk a vivienviz.hu honlapja alapján. A szerint ugyanis a cég ügyvezető igazgatója nem más, mint Homlok-Mészáros Ágnes. Aki persze lehetne bárki – hiszen a Mészáros mégiscsak tucatnév. Ez a bizonyos Ágnes különben sajtóhírek szerint ügyvezető a Mészáros és Mészáros Kft.-ben, s benne van a papa nevén lévő Opimus sajtóbirodalom igazgatóságában, amely csaknem kétszáz kiadvány mellett a Nemzeti Sportot is tulajdonolja.

De az igazán döntő érv, amelynek alapján számunkra egyértelműnek tűnik, hogy Ágnes tényleg az, akire gondolunk, a következő: a mindenhez értő gázszerelő még 2015-ben az ásványvízpiacra is belépett, s megszerezte a Vivien Zrt. tulajdonjogát. Ebből azután nemsokára profitált is: a hőségriadóra készülve már azon a nyáron rendkívüli ásványvízbeszerzést bonyolított le az állami tulajdonú MÁV, a kétmilliós tranzakciót pedig felcsúti polgármester Vivienvíz Kft.-je nyerte meg.

Mindezek alapján talán nem a valóságtól elrugaszkodott elképzelés, hogy a Vivienvíz vezetője az a bizonyos Mészáros Ágnes. Aki ma már Homlok-Mészáros Ágnes, a férj pedig a papa egyik üzleti partnerének korábbi cégvezetője. Meg a szombathelyi fociklub vezetője.

Mellesleg Mészáros – csakúgy mint a gazdája szereti a focit. A gázszerelő kuratóriumi elnöke a felcsúti Puskás Akadémiának, és tulajdonosa a szerbiai horvátországi NK Osijeknek is. Most pedig megvette Király Gábort. Ki szégyellje magát jobban?

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr6312620851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása