Az összes plakátot betiltaná Csepreghy Nándor miniszterhelyettes, de a hatalom nyilvánvalóan fél, ha még azt sem viseli el, hogy a plakátpiac egy része még nem került kormányhoz közeli vállalkozók tulajdonába – hangzott el az ATV A nap híre Havassal című műsorában szerdán.
Befolyásolják-e az óriásplakátok az emberek véleményét? – erre várt választ az ATV a nézőitől szerdán. A válszolók mindössze öt százaléka állította azt, hogy igen. A nap híre Havassal című műsorban egyebek mellett a plakátháborúról, a korrupcióról, a választójog korhatárának csökkentéséről és az egészségügy helyzetéről is szót ejtettek a meghívottak, Ábrahám Júlia, az LMP országos elnökségének tagja, a párt egészségügyi szakpolitikusa, Kálmán László nyelvész és Magyar György ügyvéd.
A műsorban idézték Csepreghy Nándor miniszterhelyettest, aki azt nyilatkozta, ha rajta múlna, az összes plakátot betiltaná, de kétségkívül van erre igény, ezért a piacot szabályozni kell. Magyar György ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta, az a hatalom nyilvánvalóan fél, amely még ezt a korlátozott nyilvánosságot sem viseli el.
Havas Henrik felvetette: csak jogi trükk, hogy azok a szervezetek, amelyek állami támogatást, kapnak, csak listaáron hirdethetnek. Az ügyvéd szerint viszont mindig nagyobb a szürkeállomány kívül, mint a jogalkotók körében, ezért szinte minden szabályozás kijátszható.
A bajuk az, hogy van még kommunikációs felület, ami nem került még Fideszhez közeli tulajdonba, miközben a közszolgálati médiára, de már a megyei lapokra is sikerült rátenyerelni. Így van éppen elég propagandaeszköz a kormányoldal birtokukban – állította Ábrahám Júlia.
Az LMP politikusa a plakátok körüli huzavonát az Orbán–Simicska-háború újabb gyöngyszemének tartja, s a pártja semmiképpen nem élne azzal a lehetőséggel, hogy az érdekében civil személy rendeljen meg esetleg olcsóbban hirdetést. Szerinte az ökopárt kizárólag a saját nevét vállalva plakátolna.
A nyelvész úgy látta, az emberek talán maguk sem tudják megítélni, mennyiben befolyásolják a véleményüket az óriásplakátot, miként a kereskedelmi célú hirdetések esetében is hasonló a helyzet. Kálmán László álláspontja: ezek az eszközök igenis alkalmasak a vélemények befolyásolására.
Szerinte különben a burkolt pártfinanszírozás megszüntetése helyénvaló cél. Ezt azonban csak akkor lehetne megakadályozni – mondta –, ha valamennyi politikai szervezet összes számlája, valamennyi tevékenysége átlátható lenne.