Repülővel utazott, s elveszett vagy megrongálódott a csomagja?

Légi utasok jogai – II. rész

2017. június 22. - Magyar Ügyvéd

poggyasz.jpgMinden légi utas parája, hogy a feladott poggyásza sérülten tűnik fel a csomagkiadó szalagon. Rosszabbik esetben egyáltalán nem tűnik fel. Mi a teendő ilyenkor? (Fogyasztóvédelmi sorozatunknak a járattörlés és késés esetén járó kártalanításról szóló I. része itt olvasható.)

(Vigyázat! A következő két bekezdés tömény jogot tartalmaz. Ha nem bírja az ilyesmit, nyugodtan ugorjon a következő alcímre.) A nemzetközi légi fuvarozásra vonatkozó egyes jogszabályok egységesítése tárgyában 1929-ben született a varsói egyezmény. Ezt 1955-ben Hágában módosították, 1961-ben Guadalajarában pedig kiegészítették. Montrealban pdig 1999-ben írták alá a nemzetközi légi fuvarozásra vonatkozó egyes szabályok egységesítéséről szóló egyezményt. A „civilizált” államok jelentős része ratifikálta is ezt az egyezményt, a többiek esetében a varsói dokumentum ezt megelőzően hatályban volt szövegverziója az irányadó.

A ratifikáció állásáról itt tájékozódhatnak. A légi fuvarozók utasok és poggyászuk légi szállítása tekintetében fennálló felelősségéről szóló 1997-es – 2002-ben módosított – EK-rendelet a montreali egyezménynek az utasok és poggyászuk légi szállítására vonatkozó lényeges rendelkezéseit hajtja végre, és egyes kiegészítő rendelkezéseket állapít meg. 

Miért érintheti ez Önt is?

Azért, mert a fenti nemzetközi szerződések és uniós jogforrások határozzák meg a légi út során a poggyász elvesztése, megrongálódása vagy késve érkezése esetén követendő eljárást. A cókmókot vagy feladjuk (ősi magyar szóval: becsekkoljuk) vagy kézipoggyászként visszük a fedélzetre. A kézipoggyászra nyilván ilyenkor mi vigyázunk. Persze ebben az esetben is előfordulhat, hogy a holmink megrongálódik, mely esetben a légitársaság akkor tartozik fellelősséggel, ha a kár az ő hibájából történt (például a légiutas-kísérő véletlenül kávét önt az utas laptopjába).

Ennél sokkal gyakoribb, hogy a feladott poggyász okoz izgalmat. Az egyezmény szerint a fuvarozó a felelős a csomag megsemmisülése, elvesztése vagy megrongálódása esetén keletkező károkért, amennyiben a kárt okozó esemény a légi fuvarozás alatt következett be. Sőt, a fuvarozó – a légitársaság – felelős a poggyász légi fuvarozásában bekövetkező késedelemből származó kárért is. Mit jelent ez a gyakorlatban?

Odáig minden pórul járt utas eljut, hogy az adott légitársaság reptéri kirendeltségének vagy szerződött földi kiszolgáló partnerének elveszettpoggyász-pultjánál (Baggage Service) kell jelentkeznie még mielőtt elhagyná a tranzitzónát. Itt óvást kell emelnie, vagyis jegyzőkönyvet (Property Irregularity Report – PIR) kell felvetetnie.

Ehhez elsősorban a poggyászvevényre – baggage receipt-re, vagyis a beszállókártyára/úti okmányra ragasztott vonalkódos matricára – lesz szükség. A rutinos utazó telefonjában van néhány fotó a bőröndökről is, mert ez nagyban egyszerűsíti a jegyzőkönyvezést. A PIR kitöltését követően az utas jó esetben kap egy ügyszámot (file number/missing baggage report number).

Ha valamiért nem volt mód a reptéren bejelenteni a csomag sérülését/eltűnését, nem kell pánikolni: hét napon belül lehetőségünk van a légitársaságnál elektronikusan, faxon, postai úton óvást emelni. Bár nyilván jobb rögtön, érkezéskor a helyszínen intézkedni. 

Ha a csomag sérülten érkezik

Az átvételtől számított hét napon belül terjesszünk elő kártérítési igényt a légitársaságnál. Erre általában egy webes felület áll rendelkezésünkre, de lehet, hogy már a repülőtéren az óvás felvételekor megpróbálják rendezni az ügyet. Követelhetjük a bőröndben és a csomag tartalmában bekövetkezett sérülések okozta károk, továbbá a csomag tartalmából hiányzó tárgyak árának megtérítését.

A bőrönd sérülésének jellegétől függően nem feltétlenül fizetik ki egy új táska árát, felajánlhatnak javítást vagy egy másik bőröndöt is. Ha azonban megállapítást nyer, hogy a poggyász azért rongálódott meg, mert már eleve hibás volt, az utas nem jogosult kártérítésre.

Épeszű ember nem szállít nagy mennyiségű készpénzt, ékszereket, fotófelszerelést a feladott poggyászban, tehát nem érdemes efféle holmi eltűnését a nyerészkedés reményében hozzákölteni a valósághoz. Ugyanakkor tény, hogy a biztonsági előírások szigorodása miatt az utasok egyre inkább rákényszerülhetnek arra, hogy nagy értékű elektronikus berendezéseiket a feladott poggyászban helyezzék el. Várható, hogy az ezek ellopásából, sérüléséből származó kártérítési igények száma meg fog ugrani.

Amennyiben a poggyász sérülését az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hatóságának (Transport Security Agency – TSA) csomagvizsgálata okozta (például erre vonatkozó papírfecnit találunk a feladott csomagban), a kártalanítási igényt közvetlenül a TSA-nál kell előterjeszteni.

Amikor a csomag meg sem érkezik

Lehet, hogy a légitársaság eleve tudott arról, hogy a csomag nem fog velünk együtt érkezni – mondjuk mert nem fért fel a gépre. Ilyenkor az általunk a foglaláskor megadott e-mail címre vagy telefonszámra értesítést küldenek, benne jelzik a missing baggage report number-t. Ennek segítségével a légitársaság webes felületén tudjuk követni a csomag útját, illetve érdeklődhetünk telefonon is. A csomagok túlnyomó többsége néhány napon belül előkerül, vagyis csak késve érkezik. Ha ez 21 napon belül nem történik meg, a csomagot hivatalosan eltűntnek nyilvánítják.

A késve érkező csomagot a légitársaság köteles kiszállítani az általunk megadott címre. A késedelem ideje alatt pótolhatjuk a poggyászba csomagolt szükséges felszerelési tárgyakat és ruházatot. Ez általában a tisztálkodási, testápolási készítményeket, továbbá a fehérneműt, továbbá a mosodai költségeket jelenti. (A nélkülözhetetlen gyógyszereket, gyógyászati segédeszközöket, szemlencsefolyadékot, stb. lehetőleg a kézipoggyászba tegyük.)

Persze azt, hogy az adott helyzetben mi tekintendő szükségesnek, egyedileg kell vizsgálni. Tehát elképzelhető, hogy valaki mondjuk üzleti tárgyalásra vagy fellépésre érkezik és kénytelen a poggyász tartalmát azonnal pótolni. Ugyanez a helyzet, ha a kéthetes nyaralás ideje alatt nem kerül elő a csomag. De általában csak azért, mert néhány napos késéssel érkezik a feladott poggyász, nem érdemes felvásárolni egy fél butikot abban a reményben, hogy a légitársaság majd úgyis kifizeti.

A szükséges eszközök pótlásával kapcsolatban felmerült költségeink megtérítését a csomag átvételét követő 21 napon belül követelhetjük a légitársaságtól. A kiadásokkal kapcsolatos pénzügyi bizonylatokat minden esetben őrizzük meg. A poggyász késéséért a felelősség 1000 SDR-re (helyi pénznemben kifejezett összegére) korlátozódik. 

Az SDR a Nemzetközi Valutaalap (IMF) által meghatározott különleges lehívási jogokat (special drawing rights) jelenti. 1000 SDR kb. 1235 eurónak felel meg.

Ha a csomag eltűnt, az utas kártérítésre tarthat igényt, amelynek összege ugyancsak 1000 SDR-ig terjedhet. A légitársaság köteles megtéríteni a bőrönd és annak tartalma pótlásának költségét. A hétnapos igényérvényesítési határidőt a csomag eltűntnek nyilvánításától kell számítani.

Ha a légitársaságnak nincs a kártérítési igények előterjesztésére webes megoldása, nyugodtan írjunk nekik tértivevényes levelet. Ebben tüntessük fel, hogy a montreali egyezmény alapján követelünk kártérítést, adjuk meg a járat számát, indulási és érkezési repülőterét, valamint időpontját, személyes adatainkat és bankszámlaszámunkat (IBAN és SWIFT/BIC).

Írjuk le, mi történt a csomaggal, jelöljük meg, hogy milyen összeget követelünk, soroljuk fel az elveszett vagy megrongálódott tárgyakat, továbbá a poggyász késedelmével kapcsolatban felmerült költségeinket. Ehhez csatoljuk a PIR, a poggyászvevény, a beszállókártya, a kiadásokat igazoló bizonylatok másolati példányait, a poggyászról, illetve annak tartalmáról készült fényképeket.

Utasbiztosítás

Ha valaki értékes tárgyakat visz magával az útra, megfelelő díj fejében kérheti a kártérítési összeg megemelését, azaz 1000 SDR-nél nagyobb összeg rögzítését. Ehhez legkésőbb a poggyász feladásakor előzetes nyilatkozatot – különleges érdeknyilatkozatot – kell tennie a légitársaságnál. Amennyiben valaki teljes körű kárfedezetet szeretne, tanácsos magán-utasbiztosítást kötnie.

Jogérvényesítés

A kártérítések kifizetése néhány hónapig is eltarthat. Ha a légitársaság nem tartja be a szabályokat, az utas nem teljesen kiszolgáltatott. Amennyiben az Európai Unión belüli járaton veszett el a csomagja, felveheti a kapcsolatot Európai Fogyasztói Központ hazájában működő irodájával. Jó tudni, hogy a kártérítési igények érvényesítéséhez minden peres eljárást a repülőgép megérkezésének napjától számított két éven belül kell megindítani.

(Fotó: utazom.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr7912614561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.