Késett a vonat, a család lemaradt a nyaralásról – de sok kártérítésre nem számíthatnak

2018. július 27. - Magyar Ügyvéd

ma_v.jpgEgy vasutas és családja maradt le a nyári nyaralásról, mert késett a vonat, a repülő pedig nélkülük indult útnak. Hogy ilyenkor mi van? Az elúszott pénzt a MÁV biztosan nem téríti vissza, mert az üzletszabályzatban maximálták a kifizethető kártérítés összegét, ráadásul egy uniós rendelet ennek mértékét a tagállamokra bízza.

Sajátos helyzet állt elő: éppen egy vasúti alkalmazott és családja maradt le a vonat jelentős késése miatt a repülőgépről, amely nem várt rájuk, így odalett a tervezett nyaralás. Természetesen elveszett a több százezer forint is, hiszen ha a pórul járt vasutas másnapra akart volna repülőjegyeket váltani, hogy a csoport után utazzanak, azok ára meghaladja a nyaralásra kifizetett teljes összeget. Ez pedig nyilván nem fért bele a büdzsébe, de az sem biztos, hogy az adott célállomásra egyáltalán indult járat, s azon lett volna szabad hely.

Ilyenkor vajon mi van? A MÁV-Start személyszállítási üzletszabályzata szerint nagyjából semmi. A vasút szerint kártérítés késés vagy járatkimaradás esetén járhat ugyan, de a harminc percet nem meghaladó, illetve vonat kimaradása esetén a 180 percnél rövidebb késés nem késés. Mellesleg a vasúttársaság a saját szabályzata szerint azért sem vállal felelősséget, ha a szerelvény nyílt pályán akad el, de csak hatvan percnél kevesebb időre.

S akkor még bejön a vis major, tehát a társaság működési körén kívüli okból bekövetkező késés. Ugyanakkor más feltételek vonatkoznak arra az esetre is, amikor a társaság előre tájékoztatta az utasokat a várható késésről.

Egyébként a kártérítés összegét eleve korlátozzák, s például feláras vonat esetén a járat kimaradása esetén a jegy árának legfeljebb a tizenötszörösét, harminc percet meghaladó késés esetén az ötszörösét, öt és harminc pert között a háromszorosát, öt percnél kevesebb késés esetén az egyszeresét fizetik. Ám az utasnak ehhez bizonyítania kell a tényleges kárát.

A MÁV által önként vállalt kártérítés azonban akár jelentős összeg is lehet, mert például egy Debrecenből Ferihegyig érvényes teljes áru jegy ára négyezer forint körül van, s ennek a tizenötszöröse hatvanezer forint. Egy négytagú család esetében ez 240 ezer is lehet, feltéve, hogy kimaradt egy vonat, s a késés meghaladja a 180 percet. De ha a menetrendben meghirdetett szerelvény csak egyszerűen késik egy órát, az adott család már csupán legfeljebb nyolcvanezer forintra számíthat. Szerencsétlen vasutasunk persze nyilván kedvezményes tarifát fizetett, s a kártérítés alapja a menetjegy ára.

Egy uniós rendelet ugyanakkor előírja, hogy „a nemzeti jognak a felelősség korlátozására vonatkozó rendelkezései, amelyek a kártérítést adott összegre korlátozzák, nem alkalmazhatók, ha a kár bizonyíthatóan olyan cselekményből vagy mulasztásból származik, amelyet a fuvarozó követett el, akár ilyen kár előidézésének szándékával, akár gondatlanságból, annak tudatában, hogy a kár bekövetkezhet”.

Csakhogy a pórul járt utasok sokkal beljebb ezzel sincsenek, mert csak akkor követelhetnének akár peres úton nagyobb összeget, ha bizonyítani tudják, hogy a vasúttársaság legalább gondatlan magatartása miatt keletkezett a káruk, s a cég tudatában volt annak, hogy ez a kár bekövetkezhet. Ez pedig szinte lehetetlen feladat.

Mellesleg van, amikor az utasnak nincs semmi különösebb dolga – tehát nem kell igazolnia, hogy valóban kárt szenvedett –, csak kérnie kell az átalány-visszatérítést. Ez is alapvetően a feláras vonatok esetében jár, de túl sokra ezzel sem mennek az érintettek, mert harminc perc és két óra közötti késés esetén a jegyár 25 százaléka, ezt meghaladó késés esetén pedig a fele igényelhető vissza.

Összesen 22,6 millió forintnyi kártérítést fizetett ki utasainak a MÁV-START Zrt. tavaly a késések miatt – tudta meg a 24.hu. A cég évi több mint 140 millió utast szállít, belföldi viszonylatban mintegy 4300, nemzetközi viszonylatban közel 1980 ügyben kellett az utasokat anyagilag kompenzálni. A belföldi járatokon érvényesített átlagos kártérítési összeg 1372 forint, a nemzetközi utazásoknál pedig 8434 forint volt. Az Index korábban közérdekű adatigényléssel fordult a MÁV-hoz, hogy kiderüljön, mennyit késtek a vonatok a tavalyi évben. A vasúttársaság válaszából kiderült, hogy a teljes hálózaton összesen 1 831 556 percet, vagyis csaknem 3,5 évet késtek a személyszállító vonatok.

Az esetnek külön aktualitást ad, hogy a nyaralni induló utasok az egyik légitársasággal is pórul jártak: a repülőgép túlterhelésére hivatkozva kirakodták a csomagjaikat, s azokat csak később szállították utánuk. A légitársaságok kártérítési felelősségéről egyébként korábban itt és itt írtunk.

(Fotó: index.hu)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr7314145083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.