Nemzeti médiaholding = nemzetstratégia, avagy milyen blöff lehet még a Fidesz tarsolyában?

2018. december 08. - Magyar Ügyvéd

orba_nszabadsajto.jpgHa a versenyhivatal nem is ellenőrizhet, de a médiatanácsnak hivatalból el kellene járnia a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány létrehozása kapcsán, hiszen a sajtópiacon olyan monopólium jött létre, amely egyértelműen korlátozza a versenyt, és sérti a sokszínű tájékoztatáshoz való alkotmányos alapjogot is.

Sikerült egy akolba terelni szinte az egész magyar sajtót, ami ráadásul Orbán Viktor szerint nemzetstratégiai érdek. Mindez pénzbe sem került, mert a kormányhoz közeli üzletemberek egy alapítvány javára önként mondtak le vagyonuk nem kis részéről. A versenyhivatalt pedig a közelébe sem engedik az ügynek, pedig ekkora piaci összefonódást aligha engedélyezhettek volna. Így marad a médiatörvény, amely szerint hivatalból eljárva kellene vizsgálódnia a hatóságnak.

„A kormány a vállalkozások összefonódását közérdekből – így különösen a munkahelyek megőrzése, az ellátás biztonsága érdekében – nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítheti. Az ilyen összefonódást nem kell a Gazdasági Versenyhivatalnak bejelenteni” – így szól a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény egy 2016 végén elfogadott rendelkezése. Mintha csak készültek volna rá, hogy az általás szabályoknak fittyet hányva lesz majd egyszer egy sajtóholding, amit Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak kereszteltek el. (Erről korábban a blogunkon itt írtunk.)

Ez most mint egy kisgömböc, szinte mindent benyelt, hiszen száz szám kerültek birtokába a megyei lapok, napi és hetilapok, meg mindenféle magazinok, internetes újságok, s tévék és rádiók. Ezzel a sajtópiac akkora szeletét fedik le, amelyre egy tisztességes versenyfelügyeleti eljárásban az illetékes hivatal aligha bólinthatott volna rá. De most már nem is kell.

Marad azonban a médiatörvény, amelyről az uralkodó osztály lakájjogászai megfeledkeztek, így annak hatálya változatlanul „kiterjed a Magyarországon letelepedett médiatartalom-szolgáltató által nyújtott médiaszolgáltatásra és kiadott sajtótermékre”. A jogszabály szerint ugyanakkor médiaszolgáltatások sokszínűsége kiemelten fontos érték. A „sokszínűség védelme kiterjed a tulajdoni monopólium kialakulásának, valamint a piaci verseny indokolatlan korlátozásának megakadályozására is” – olvasható a törvényben.

És még egy idézet: a „Magyarország területén élőknek, illetve a magyar nemzet tagjainak tájékozódáshoz és tájékoztatáshoz fűződő joga, illetve ezzel összefüggésben a demokratikus társadalmi nyilvánosság kialakulása és megerősödése kiemelkedő alkotmányos érdek. E törvényben foglaltakat a demokratikus közvélemény érdekének figyelembevételével kell értelmezni”.

A médiahatóságnak tehát a sokszínűség védelme érdekében hivatalból fel kellene lépnie a tulajdoni monopóliumok kialakulásának, valamint a verseny indokolatlan korlátozásának megakadályozása érdekében. Mert mi nem a törvény által tiltott monopólium, illetve a piaci verseny korlátozása, ha az nem, hogy szinte a teljes magyarországi nyomtatott sajtó, rádió, két hírtelevízió, meg internetes médiumok egyetlen alapítvány kezébe kerülnek?

Ez akkor is igaz, ha egy kormányrendelet az összeolvadást nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette. Ami persze már önmagában is aggályos, mert ezt sem a munkahelyek megőrzése, sem a szolgáltatás biztonsága nem indokolja. Sőt, tartani lehet attól, hogy jelentős leépítések jönnek, hiszen ha úgyis mindenütt azonos, a kormányzat által diktált tartalom jelenik meg, annak előállításához kevesebb ember is elég. Az pedig aligha értékelhető a szolgáltatás biztonságának, ha minden újság ugyanazt írja, minden tévé ugyanazt közvetíti.

De felvetődik az is, hogy az alapítványi formát kifejezetten adóoptimalizálásnak álcázott adóelkerülés céljából választották. Például mi történik, ha a hirdetéseket ettől kezdve alapítványi támogatás formájában „rendelik meg”? Ekkor kieshet a reklámadó, a hirdető pedig az ezzel kapcsolatos költségeit még le is írhatja az adójából. (Úgy hírlik, hogy a már többször átírt reklámtörvényt úgy fogják módosítani, hogy állami hirdetést egyébként is csak alapítványi médiumban lehetne megjeleníteni).

Az alapítvány az alaptevékenysége után nem adózik, de az üzleti tevékenysége, mint vállalkozás már adóköteles lenne, de a vagyonkezelő bevonásával ez is optimalizálható. Ha például a nyereséget visszaforgatják az alapítványba, azzal adómentesség jár. Eljutottunk odáig, hogy a jelenlegi uralkodó osztály a közvagyont jórészt megszerezte és szétosztotta, most meg azon törik a fejüket, hogy lehet megúszni az adót is, hogy a közpénz végképp elveszítse közpénz jelegét…

Hogy ez trükk vagy blöff, döntse el az olvasó.

(Fotó: index.hu)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr5014461634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.