Magyar Ügyvéd Blog

A közösségi médiában hirdetésekre elköltött pénzek a választási kampány ötmilliós keretébe nem számítanak bele

2021. augusztus 11. - Magyar Ügyvéd

ke_pernyo_foto_2021-08-11_11_54_18.pngÉrdekes lehetőséget teremtett az Állami Számvevőszék a kampányköltségek törvényben meghatározott jelöltenkénti ötmilliós összegének túllépésére, miután kimondta: a Facebookon közzétett hirdetésekre fordított pénzt nem kell figyelembe venni. Ez persze erősen vitatható álláspont, ráadásul a közösségi médiának egyre nagyobb a szerepe a választói akarat befolyásolásában, hiszen a Facebooknak Magyarországon van 6,7 millió felhasználója.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) megvizsgálta, hogy Koncz Zsófia törvényesen költött-e a kampányára a tavalyi szerencsi országgyűlési választáson. A Facebook-hirdetéseket azonban nem vették figyelembe, pedig arra önmagában 5,6 millió forintot fordított a képviselő – közölte az RTL Híradó. A fennálló szabályozások szerint viszont egy jelölt mindössze ötmillió forintot fordíthatna a kampányára, de ezt a Facebookon fizetett 5,6 millió forinttal már önmagában is túllépte a fideszes Koncz Zsófia.

Az ÁSZ ezzel kapcsolatban azt írta, hogy „a közösségi médiában közzétett hirdetések nem szoríthatóak be a jelenlegi politikai hirdetésekhez kapcsolódó hazai jogszabályok közé”.

Hozzátették: ők is úgy látják, hogy az elmúlt években egyre több hirdetés jelenik meg a Facebookon és ezt jelezték is, ám a felvetésükre egyetlen párt vagy civil szervezet képviselője sem adott visszajelzést.

De nézzük, mi is a jogi háttér. A választási eljárási törvény szerint „kampányeszköznek minősül minden olyan eszköz, amely alkalmas a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére, így különösen a

  1. a) plakát,
  2. b) jelölő szervezet vagy jelölt által történő közvetlen megkeresés,
  3. c) politikai reklám és politikai hirdetés,
  4. d) választási gyűlés”.

Ebből egyértelműen következik, hogy a közösségi médiában közzétett hirdetések is e körbe tartoznak, hiszen a felsorolás a „különösen” fordulatra tekintettel korántsem teljes. Ám jogszabály tartalmazza azt is, hogy „politikai reklám a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény 203. § 55. pontjában meghatározott politikai reklám”. A politikai hirdetés pedig „az ellenérték fejében közzétett, valamely jelölő szervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló vagy támogatására ösztönző, illetve azok nevét, célját, tevékenységét, jelszavát, emblémáját népszerűsítő, sajtótermékben közzétett médiatartalom”.

Mindebből az a következtetés is levonható, hogy csak a rádiókban és televíziókban, valamint a nyomtatott és elektronikus újságokban közzétett politikai hirdetéseket kell a kampányköltségek tekintetében figyelembe venni. És persze ez igaz a plakátokra, kiadványokra, szórólapokra, kampányrendezvényekre fordított kiadásokra is, ám a közösségi médiában elköltött sok-sok forint nem számít.

Idézzük azonban ismét a jogszabályt: „kampányeszköznek minősül minden olyan eszköz, amely alkalmas a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére”. Akkor most miről is beszélünk? A Facebook magyarországi felhasználóinak száma mintegy 6,7 millió fő. Ennél több embert egyetlen médium sem ér el. Így még érdekesebb az ÁSZ véleménye, amely szerint nem számít bele a kampányköltségekre megállapított limitbe a Facebookon elköltött pénz.

Ja, hogy fideszes jelölt esetén vizsgálódtak? Talán más következtetésre jutnak, ha ellenzéki induló ügyében jártak volna el. De ez most mindegy, mert a lényeg az, hogy a 2022-es választási kampány előtt tegyük tisztába, mit is jelent az a jelöltenkénti ötmilliós limit. Mellesleg a kérdés költői, mert a pártok eddig sem vették túl komolyan, hogy mennyit költhetnek a kampányra, az ÁSZ pedig legfeljebb a választás ellenzéki szereplőinek kapcsán állapította meg: nem biztosították „a kampányköltések mértékére előírt korlátozás betartása és a választások tisztaságát szolgáló finanszírozás tekintetében az átláthatóságot és az elszámoltathatóságot”. De minek olyan korlát, amin a jogalkalmazó könnyedén átléphet?

(Fotó: Czerkl Gábor / Index – Koncz Zsófia és Kósa Lajos)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr4716657014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása