A fővárosi közgyűlés feloszlatása elvileg nem kizárt, de azt hosszas folyamat előzi meg. Először a főispán törvényességi felhívással élhet, amit meg is tett. Utána bírósághoz fordulhat, és ha a képviselők a megadott határidők nem tesznek eleget kötelezettségeiknek, a fővárosi kormányhivatal nevezheti ki például főpolgármester-helyettest. A közgyűlés feloszlatása azonban csak akkor következhet, ha a testület tartósan működésképtelennek bizonyul.
Baranyi Krisztina ferencvárosi polgármester többszörör jelezte, hogy „a nyárra eljuthat Budapest odáig, hogy az Országgyűlés feloszlatja a fővárosi közgyűlést és új választásokat írnak ki”. Ez elvileg nem kizárt, de hosszas folyamat előzi meg. Az önkormányzati törvény szerint a képviselő-testület – a fővárosi közgyűlés – alakulóülését a (fő)polgármester hívja össze. Ezen a testület megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a (fő)polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottság vagy bizottságok tagjait, az alpolgármestert, alpolgármestereket, dönt illetményükről, tiszteletdíjukról. A hatályos szabályozás szerint mindezt a második testületi ülésen is megtehetik, de ezen már túl vagyunk.
Karácsony Gergely pedig hiába tett javaslatot a helyettesei személyére, arról a közgyűlés másodjára sem szavazott. Az szmsz módosításának teljes felülvizsgálata sem történ meg, így jogellenes állapot alakult ki. Mi következik ebből? A fővárosi kormányhivatal a helyi önkormányzatok törvényességi felügyelete körében
- törvényességi felhívással élhet,
- kezdeményezheti a határozathozatali, feladatellátási kötelezettségét nem teljesítő helyi önkormányzattal szemben bírósági eljárás megindítását, a határozathozatal pótlásának elrendelését,
- amennyiben a helyi önkormányzat a rendeletalkotási vagy határozathozatali kötelezettségének a bíróság által a mulasztást megállapító döntésben meghatározott időpontig nem tesz eleget, a bíróság a fővárosi és vármegyei kormányhivatal kezdeményezésére elrendeli, hogy a mulasztás orvoslásához szükséges önkormányzati rendeletet vagy önkormányzati határozatot a helyi önkormányzat nevében a fővárosi és vármegyei kormányhivatal vezetője alkossa meg,
- javasolhatja a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszternek, hogy kezdeményezze a kormánynál az alaptörvénnyel ellentétesen működő képviselő-testület feloszlatását.
Mindebből az adódhat, hogy végsősoron a kormányhivatal nevezhet ki főpolgármester-helyettest – aki a törvényi rendelkezések alapján a közgyűlés tagja, így Kiss Ambrus szóba sem jöhet –, és Sára Botond dönthet az szmsz-ről is. Ami pedig Karácsony személyes érintettségét illeti, csak ismételni tudjuk: a testület felelőssége, ha nem jutnak egyezségre az alakulóülésen – vagy legfeljebb a második ülésen – az önkormányzati törvényben meghatározott szervezeti és személyi kérdésekről. Ezzel kapcsolatban a fővárosi közgyűlés frakcióinak kell mérlegelniük: mit szeretnének. A Sára Botond vezette kormányhivatalra bízzák a döntést, vagy mérlegelik, nem szerencsésebb-e „házon belül” kompromisszumos megoldást keresni.
Megfosztható-e jogköreitől a hivatal által kinevezett főpolgármester-helyettes, súlytalan bábbá tehető-e? Az szmsz tartalmazza a hatáskörök megosztását, és amennyiben a szervezeti és működési szabályzatot is Sára Botond írja, ez a kérdés attól függ, hogy a kormányhivatal milyen tartalmú dokumentumot alkot. Meggyőződésem szerint ezt a helyzetet el kellene kerülni. Egyébként a hatáskörmegosztást az szmsz-nek akkor is tartalmaznia kell, ha azt szabályos keretek között a képviselő-testület alkotja meg.
Az alaptörvény 32. cikke előírja, hogy a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között rendeletet alkot, határozatot hoz, valamint meghatározza szervezeti és működési rendjét. Amennyiben ezen követelményeknek a képviselők nem tesznek eleget, az alaptörvény-ellenes állapotot kialakulásához vezet. Megfelelő részletszabályok hiányában eléggé esetleges, hogy mikor jut el a kormányhivatal arra a következtetésre, hogy javasolja a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszternek, hogy kezdeményezze a kormánynál a képviselő-testület feloszlatását.
Az önkormányzati törvény szerint az országgyűlés az alaptörvény-ellenesen működő képviselő-testület feloszlatásáról a kormány javaslatának az országgyűléshez való benyújtását követő soron következő ülésén határoz. Erre eddig nem sok példa volt, de ilyen lépésre adhat okot, ha például a helyi képviselő-testület tartósan nem működik, s a képviselők és a polgármester között kialakult tartós bizalmatlanság, az együttműködési készség teljes hiánya miatt az önkormányzat működőképességének helyreállítására nincs esély. Ez történt például Foktő község esetében. A 18/2013. (VII. 3.) AB határozatban az Alkotmánybíróság elvi véleményként megállapította, hogy az alaptörvény 33. cikk (1) bekezdése alapján alaptörvény-ellenes, ha a helyi önkormányzat képviselő-testülete tartósan nem működik, és működőképességének helyreállítása nem várható.
Végezetül: nem kívánok jóslásokba bocsátkozni, de hasonló helyzet Budapesten is előállhat. Ehhez azonban arra lenne szükség, hogy – idézve az AB elvi véleményét – a helyi önkormányzat képviselő-testülete tartósan nem működik, és működőképességének helyreállítása nem várható. Az pedig már politikai kérdés, hogy a fővárosban mi lehet a közgyűlési frakciók érdeke: kompromisszumos működés vagy új választás kikényszerítése. Ez utóbbira jövő nyárig – a bonyolult eljárásrendre is figyelemmel – kevés az esély.
Kiss Ambrus korábban azt nyilatkozta, hogy a 2026-os parlamenti választás okán jövő nyáron már nem lehetne időközi választást tartani Budapesten. A választási eljárási törvényben valóban van olyan rendelkezés, amely szerint nem írható ki időközi választás az országgyűlési képviselők általános választása évét megelőző év április 1. napja és az országgyűlési képviselők általános választásának napja közötti időpontra. Ez azonban csak a parlamenti képviselői helyekre vonatkozik. E jogszabály szerint hasonló a helyzet a helyhatósági választások esetén is: vagyis a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választása évét megelőző év április 1. napja és a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásának napja között szintén nem tartható időközi választás. Itt azonban más a határidő, mert a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választására legközelebb 2029-ben kerülhet sor. Parlamenti választás pedig 2026-ban lesz, és a Kiss Ambrus által hivatkozott korlátozás jövő áprilistól kizárólag az időközi országgyűlési képviselő-választásra vonatkozik. Ami igaz például a posztjáról távozó Varjú László esetében.
Minderről a Népszavának is nyilatkoztam:
https://nepszava.hu/3260430_fovarosi-kozgyules-feloszlatas-orszaggyules-sara-botond-kormanyhivatal
(Fotó: Farbaky Tamás / Népszava)