Aki az államhatár jogellenes átlépéséhez segítséget nyújt, bűncselekményt követ el. Ilyen egyszerű a helyzet. Ehhez képest vajon mit jelent, hogy az illegális migrációt támogató szervezeteknek e tevékenységüket be kell jelenteni, s ha illetéket fizetnek, működhetnek tovább? Ez az őrület maga!
Miután néhány hónappal a választások előtt kiderült, hogy Magyarország a jelentős közpénz elégetésével démonizált menekültekből a miniszterelnök minden fogadkozása ellenére többet fogadott be, mint ahány menedékkérelmet a sikertelenül megtámadott uniós kvótahatározat alapján el kellett volna bírálni, a kormány kommunikációs kényszerhelyzetbe került.
A muszlim terroristák Soros György által pénzelt, az uniós szervek által támogatott és a civil szervezetek által végrehajtott betelepítéséről szóló, eddig szépen felépített összeesküvés-elmélet összeomlani látszik az egymást cáfoló kormányzati nyilatkozatok nyomán. A Rogán Antal vezette propagandaminisztérium ezért végállásba tekerte a blődliszabályozót és előállt a Stop Soros névre keresztelt törvénycsomaggal.
A cél aligha lehetett más, mint elítélő nyilatkozatok kiprovokálása és az összezavarodott szavazók harci kedvének fokozása. Az eredmény egy szánalmas erőlködés. Pedagógia célból próbáljuk meg a törvényjavaslatot egy percre komolyan venni, és vizsgáljuk meg jogi szempontból.
Miután a kormány a honlapján közzétették a Stop Soros névre keresztelt törvénycsomagot, nem kell többé találgatnunk, miféle jogalkotási eszközökkel próbál a Fidesz gátat vetni az úgynevezett illegális migrációt támogató egyesületek és alapítványok áldatlan tevékenységének Magyarországon. A csomag címe különben még egy politikus szájából hallva is elég vicces, de hogy egyetlen olyan felkészült kodifikátor sem akadt, aki szóvá tette volna, hogy ez a szakma megcsúfolása, az mindent elmond a jogalkotás mai színvonaláról. És akkor még a tervezet tartalmáról nem is beszéltünk.
Most lépjünk túl azon, hogy nincs Soros-terv, s a sokat támadott uniós betelepítési kvóta sem azt jelenti, mint amit a fideszes papagájkommandó belemagyarázni próbál. Vannak viszont a menekültekkel kapcsolatos eljárásra vonatkozóan nemzetközi egyezmények és uniós szabályok is, amelyeket – némi meglepetésre, amint az nem túl régen kiderült – a kormány azért nem hagy teljesen figyelmen kívül. Amikor ez kibukott, a kommunikációs gépezet láthatóan összezavarodott.
No de nézzük meg tételesen, mit is hoztak össze a Stop Soros megalkotói. Az illegális migrációt támogató szervezetek társadalmi felelősségvállalásáról szóló törvénytervezet szerint minden olyan, Magyarországon bejegyzett egyesület vagy alapítvány a jogszabály hatálya alá tartozna, amely külföldről kap támogatást, és azt arra használja fel, hogy az „Európai Unióban nemzetközi védelem megszerzése iránti kérelmet előterjesztő harmadik országbeli állampolgár kérelmező Magyarország területére történő jogszerűtlen belépését, átvételét és tartózkodását – az egyesület és az alapítvány, valamint a harmadik országbeli állampolgár kérelmező között létrejött megállapodás alapján – szponzorálja”.
Mi ez? A szponzoráció fogalma nem világos, mert hogyan lehet a „nemzetközi védelem megszerzése iránti kérelmet előterjesztő harmadik országbeli állampolgár kérelmező jogszerűtlen belépését” támogatni? Készpénzzel, a határzár gyenge pontjait feltüntető térképek átadásával? Netán embercsempészek felfogadásával?
Ha ilyesmire gondoltak, erre a Btk.-ban van egy egészen használhatónak tűnő tényállás: aki az „államhatárnak más által a jogszabályi rendelkezések megszegésével történő átlépéséhez segítséget nyújt, bűntett miatt egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”. Ez maga az embercsempészet. Miért kell újra feltalálni a spanyolviaszt? Vagy nem is az embercsempészettel szembeni fellépés a jogalkotói szándék?
Azután van még egy homályos pont: a tervezet kifejezetten az „Európai Unióban nemzetközi védelem megszerzése iránti kérelmet előterjesztő harmadik országbeli” állampolgárokról szól. Ha valaki már más EU-tagállamban folyamodott menedékjogért, mi a fenének keresné a kapcsolatot éppen az „illegális migrációt” támogató magyar szerveződésekkel? Vagy a szűkös anyagi forrásokkal rendelkező hazai civilek tényleg keresnének még munkát maguknak külföldön is?
Úgy tűnik, igazából a jogalkotó sem tudta, hogy mit akar, mert ez az egész így teljesen életszerűtlen. De az sem tiszta, mit jelent, ha egy civil szervezet a menedékkérő „Magyarország területére történő jogszerűtlen belépését, átvételét és tartózkodását egyéb módon támogatja”. Mi az egyéb mód? Talán azt akarták mondani, hogy az a szerveződés, amely akár csak információkkal, esetleg jogsegéllyel támogatja a menekülteket, az már önmagában gyanús.
Legalább ilyen érdekes a tervezet azon pontja, amely szerint az egyesületek kötelesek önként bejelenteni, ha menekültek – migránsok – „Magyarország területére történő jogszerűtlen belépése, átvétele és tartózkodása elősegítése céljából” kaptak külföldről támogatást. Meg persze azt is, ha ezt a pénzt valóban arra fordítják, hogy idegenek jogellenes belépését segítsék elő. Ez felér egy önfeljelentéssel: „mi kérem, embercsempészek vagyunk”.
Ha egy illegális migrációt támogató szervezet bejelenti, hogy gyakorlatilag embercsempészettel foglalkozik, s megfizeti a bevándorlási finanszírozási illetékről szól előterjesztés szerinti összeget – ami külföldről származó támogatások negyede –, akkor nyugodtan folytathatja a tevékenységét. Röviden: támogathatja továbbra is az illegális migrációt.
Ráadásul a tervezetben van egy másik kitétel is: az érintett szervezet a befizetett illeték azon részét visszaigényelheti, amellyel kapcsolatban hitelt érdemlően igazolni tudja az adóhatóság felé, hogy a külföldről kapott támogatás e hányadát nem a külföldiek „Magyarország területére történő jogszerűtlen belépése, átvétele és tartózkodása elősegítése” érdekében használta fel.
Az idegenrendészeti távoltartás intézmények bevezetése ezekhez képest jelentéktelen apróság, bár ez erről szóló tervezet sem kevésbé zavaros. A javaslat szerint a belügyminiszter „határozatával azt a személyt, akinek Magyarországon történő tartózkodása Magyarország nemzetbiztonsági érdekeivel ellentétes vagy a közérdeket veszélyezteti”, a külső határoktól, illetve a határjeltő számított nyolc kilométeres sávtól távol tarthatja.
Erre az adhat okot, ha valakinek a „migrációs helyzettel összefüggő magatartása harmadik országbeli állampolgár Magyarországra történő jogszerűtlen belépését és tartózkodását segíti”, illetve ilyen „tevékenységhez pénzbeli vagy vagyoni jellegű támogatást nyújt”. Ez idegenrendészeti hatósági ügy lenne, miközben igazából csak a tervezet indokolásából derül ki, hogy a kitiltás magyar állampolgárokra is alkalmazható.
Tehát például országgyűlési képviselő, illetve a határ menti települések önkormányzati képviselői esetében ilyen intézkedésre nem lenne lehetőség. Ezek szerint egy helyi lakos ellen viszont lehet távoltartó végzést hozni, és költözzön, ahová akar? S egy civil jogvédő vagy újságíró sem mehet majd a tranzitzónák közelébe, ha a belügyminiszter úgy gondolja?
A jogértelmezési zavarokat oldandó Rogán propagandaminiszter kijelentette, hogy "a magyar kormánynak, hatóságoknak van listája azokról a szervezetekről, akik az illegális bevándorlást propagálják, jó dologként állítják be, ráadásul jogi segítséget nyújtanak ahhoz." Hozzátette: "senkit nem fog meglepetésként érni, ha Soros Györggyel szemben az elsők között vezetik be a távol tartási végzést, amennyiben nem hagyja abba a bevándorlás finanszírozását".
Fotó: Sunday Express)