Magyar Ügyvéd Blog

Viking-katasztrófa: ez egy vég nélküli történet lehet?

2019. június 20. - Magyar Ügyvéd

hablea_ny.jpgA nyomozás feladata annak kiderítése, hogy ki állt az ütközés időpontjában a Viking turistahajó kormánykerekénél, amely egyszerűen legyalulta a Hableány városnéző hajót – állítja a rendőrség. A május 29-i baleset után tényleg még ezt sem tudni?

A 28 áldozatot követelő tömegkatasztrófa kapcsán az elhunyt kapitány és a matróz hozzátartozóit képviselő ügyvédek nem kapták meg a hatóságoktól azokat az információkat, amelyek a sértettek képviseletében eljáró jogi képviselők munkájukat segítenék – ezt nyilatkozta kedden Magyar György, a matróz családja által felkért ügyvéd. Szerinte nem ez veszélyeztetné a büntetőeljárás sikerét, sokkal inkább az, hogy a corpus delicti – a Viking szállodahajó – rövid időn belül elhagyhatta az országot. Úgy látja, ha valami, hát ez erősen akadályozza a nyomozás sikerét.

A BRFK szóvivője kedden a vizsgálat és a kutatás körülményeit ismertető sajtótájékoztatóján azt mondta, nem volt ittas és nem állt kábítószer hatása alatt a dunai hajóbaleset időpontjában Jurij C., a Viking Sigyn ukrán kapitánya. A balesetet követően rögtön mintát vettek a kapitánytól, a vizsgálat negatívnak bizonyult. A BRFK különben hatvan tagú nyomozócsoportot állított fel a baleset körülményeinek tisztázása, a felelősség megállapítása érdekében.

A Viking Sigyn szállodahajó május 29-én este 9 után öt perccel ütközött neki a koreai turistákat szállító Hableány sétahajónak, amelynek következtében az másodpercek alatt elsüllyedt.

A rendőrség szerint a balesetet követően azonnal szemlét tartottak a Vikingen, s a nyolcórás, igazságügyi, valamint minden létező, különböző szakterületekről kirendelt személy, így nautikai és hajózási szakértők részvételével megtartott vizsgálaton ötezer fényképet készítettek és lefoglalták a hajó informatikai rendszereinek teljes, több mint két terabyte mennyiségű adatállományát. A rendőrség szerint a hajó további visszatartása nem volt indokolt, vagyis azt jogszerűen és szakszerűen engedték el. Magyar György álláspontja viszont egészen más: a jogszerűség és a szakszerűség is hiányzott.

A BRFK a baleset után rögtön nyomozást rendelt el halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt ismeretlen tettes ellen. A hajó ukrán kapitányát gyanúsítottként hallgatták ki. Az ártatlanság vélelme miatt akkor is ismeretlen tettes ellen folyik a nyomozás, ha van konkrét gyanúsított, ugyanis a bűnösségét nem a meggyanúsító rendőrség, hanem a bíróság fogja kimondani, de a büntetőeljárás végén. A bíróság a gyanúsított bűnügyi felügyeletét endelte el. 

Az eddigi vizsgálat során a gyanúsított, egyelőre ismertelen tettes mellett tanúként 78 embert hallgattak ki és további 230 embert hallgattak meg, illetve 16 térfigyelő kamera felvételeit gyűjtötték be. A nyomozás feladata annak kiderítése is, hogy ki állt az ütközés időpontjában a Viking kormánykerekénél, illetőleg ki volt a szolgálatban lévő felelős tiszt a hajó parancsnoki hídján. Azt a rendőrség szóvivője viszont nem árulta el, hogy a kihallgatás alkalmával mit mondott az ukrán kapitány.

A Vikingen a bizonyítás érdekében végeztek egy újabb szemlét június 10-én Visegrádon. A rendőrség szerint ezután sem volt indokolt a hajó visszatartása.Akkor már mit lehetett vizsgálni? Ugyanakkor egy korábbi hajóbaleset miatt felvették a kapcsolatot a holland rendőrséggel.

A Hableányon viszont a hajó kiemelése után rögtön megkezdték a szemlét, ami a rendőrség közlése szerint 26 órán át tartott. De ettől mit remélnek? Talán azt vizsgálják, hogy a városnéző hajón nem volt elég mentőöv? Ez az események szempontjából érdektelen információ, ennél fontosabb, hogy a Viking – amely az ütközésből eredő sérülések állítólagos kijavítása után érkezett vissza menetrendszerű járatként Magyarországra – miként gázolta le a Hableányt. Ezek után a rendőrség még mit ellenőrzött a szállodahajón Visegrádon?

Az eset Magyar szerint egyszerűen példa nélküli. Hogyan engedhettek el egy szállodahajót, amikor még az is vizsgálat tárgyát képezi, egyáltalán ki állt a Viking kormánya mögött, s ki volt a felelős tiszt a parancsnoki hídon? Ha nem a kapitány, miért gyanúsították meg? S ha ennyire tisztázatlanok a körülmények, miért hagyták futni a korpus delictit?

(Fotó: infostart.hu) 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarugyved.blog.hu/api/trackback/id/tr5514904220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása